Tedavi Detay

Ortodonti (Diş Teli Tedavisi)

Ortodontik Tedavi (Diş Teli Tedavisi) Nedir?

Ortodonti, özel tasarlanmış diş telleri ile çapraşık ve aralıklı dişlerin düzeltilmesini içeren uygulamaları kapsayan tedavi alanıdır. Çiğneme hareketindeki sorunlar yüz kaslarında ve çene eklemlerinde daha büyük rahatsızlıklara neden olmaktadır. Bunun yanı sıra estetik bozukluklar görünüm dolayısıyla kişilerin psikolojik ve sosyal problemlerle karşılaşmalarına yol açmaktadır.

Dişler Neden Çapraşık Olur Ve Nasıl Tedavi Edilir?

Dişlerin çapraşık olmasının başlıca nedeni çene boyutu ile dişlerin uyumlu olmamasıdır. Böyle durumlarda dişler çeneye yerleşebilmek için çapraşık veya aralıklı dizilirler. Bu sorun çoğunlukla sütdişleri çıktıktan sonra ortaya çıkar. Diş çapraşıklığının başlıca sebepleri; süt dişlerin erken çıkması, beslenme bozukluğu, çocukların küçük yaşta parmak emme gibi alışkınlıkları, yatış şeklinde bozukluk ve 20 yaş dişlerin düzensiz çıkması gibi olaylardır.

Ortodontik Tedavinin Yapıldığı Durumlar Nelerdir?

- Ortodontik sorunlar aşağıdaki durumlarda söz konusu olabilir.

- Çenelerin küçük olması ya da dişlerin fazla büyük olması

- Üst çenenin alt çeneye göre daha önde olması

- Alt çenenin üst çeneye göre önde olması

- Çenenin kapatıldığı durumda alt ve üst ön dişler arasında boşlukların olması

- Üst dişlerin alt dişleri aşırı örtmesi

- Uzun süre biberon ve emzik kullanımı veya parmak emme gibi alışkanlıkların sebep olduğu çene kemiklerinde uyumsuz durumlar

Ortodontik Tedavinin Uygulanabildiği Yaş Aralığı Var Mıdır?

Ortodontik tedavide herhangi bir yaş sınırlaması yoktur. Ancak diş çapraşıklığı yaşanan vakalarda erken yaşta tedaviye başlanılması, kişinin çene gelişimi tamamlanmadan yapıldığından tedavinin başarısı açısından önemlidir. Bu çerçevede 7-10 yaş aralığında tedaviye başlanılması önerilmektedir. Hastanın çene ve iskelet ile ilgili sorunlar yaşaması halinde ise 12 yaş öncesinde tedaviye başlanılması gerekmektedir.

Ayrıca halk arasında düşünülenin aksine ileri yaşlarda da ortodontik tedavi uygulanabilmektedir.

Tedavi Ne Kadar Sürmektedir?

Ortodontik tedavilerde sabit bir süre verilmesi doğru değildir. Tedavi süresi çene ve diş bozukluğunun çeşidi ve düzeyi ile ilişkilidir. Nispeten küçük olan çapraşıklıklarda tedavi birkaç ay içinde tamamlanabilirken, daha büyük sorunlarda tedavi birkaç yıl sürebilmektedir. Bu durumlarda başarının sağlanabilmesi için hastalarımızın sabırlı olmaları gerekmektedir.

Tedavi Seansları Ne Sıklıktadır?

Ortodontik tedaviye başlanılmasıyla birlikte azami birer aylık dönemlerde kontrol seansları düzenlenmektedir. Bu sebeple hekim randevularına düzenli bir şekilde riayet edilmeye özen gösterilmelidir.

Ortodontik Tedavide Ne Gibi Alternatifleri Vardır?

Ortodontik tedavisinde geleneksel olarak diş telleri ve üzerlerine konulan “braket”ler kullanılmaktadır.  Son yıllarda şeffaf plaklar ve porselen braketler gibi estetik çözümler de ortodonti tedavisinde tercih edilmektedir. Diş teli takmadan belirli zaman aralıklarıyla dişlerin ölçüsü alınarak sadece plak uygulaması ile yapılan bu tedaviye “Invisalign Tekniği” denilmektedir.

Çapraşık Dişlerin Ne Gibi Olumsuz Etkileri Vardır?

Çene yapısında çapraşık ve aralıklı dişlerin bulunması, dişlerin yeterince iyi temizlenememesi, dişlerde çürük oluşumu, dişeti problemleri gibi birçok soruna yol açar. Ayrıca görünüş itibarıyla kişide psikolojik problemlere neden olmaktadır.

Ortodontik Tedavi Süresinde Diş Bakımı Nasıl Olmalıdır?

Ortodontik tedavi süresince diş bakımı yapılması daha önemli bir hale gelmektedir.  Ağız hijyeninin sağlanamadığı durumlarda, ortodontik tedavi sırasında dişler daha hızlı çürüyebilmektedir. Kullanılan braketlerin ve tellerin etrafında oluşan plak birikimi hem dişlere hem de diş etlerine zarar verebilmektedir. Bu nedenle dişlerin fırçalanmasına ek olarak, braketlerin hekimler tarafından tavsiye edilen arayüz fırçası kullanılarak temizlenmesi ve ağız gargarası ile bakteri oluşumu engellenmelidir.

Tedavi Sürecinde Braketlerin Düşmemesi İçin Nelere Dikkat Edilmelidir?

Ortodonti tedavisinde tellerin ve üzerlerinde yer alan braketlerin zarar görmemesi için sert, yapışkan, kabuklu, asitli ve şekerli yiyeceklerden uzak durulması gerekmektedir. Bu tür yiyecek ve içecekler ortodontik malzemelere zarar vererek tedavinin uzamasına yol açmaktadır.

Kullanılan Malzemeler Nelerdir?

Sabit ortodontik tedavilerde geleneksel metal braketler kullanılabildiği gibi daha estetik görünüm sağlayan seramik braketler de tercih edilmektedir. Ayrıca dişlerin doğru şekilde kapanması ve diş diziliminin doğru oluşturulması amacıyla braketler ve tellerle beraber tedaviye özel imal edilmiş lastikler de takılmaktadır.

Hareketli Apareyler Hangi Durumlarda Çıkarılabilir?

Tedavide takılıp çıkarılabilen hareketli apareyler kullanılması halinde tedavinin başarılı olabilmesi için, apareylerin yemek yenilen durumlar dışında ağızdan çıkarılmaması gerekmektedir.

Tedavi Sonunda Diş Telleri Çıkartılırken Dişler Tabakası Zarar Görür Mü?

Braketler özel bir yapışkan ile diş yüzeyine sabitlenmektedir. Söz konusu yapışkan malzeme özel aletler yardımıyla kolaylıkla diş yüzeyinden ayrılmaktadır. Bundan sonraki süreçte teller çıktıktan sonra diş yüzeyi temizlenir ve son olarak da tabaka üzerine cila işlemi yapılır. Yapılan tüm işlemlerde dişin korucu mine tabakası herhangi bir zarar görmez.

Çapraşık Dişlerin Telsiz Tedavisi “Invisalign-Şeffaf Plak” Nedir?

Hastanın dişlerine uygun olarak özel yapılan şeffaf plaklar ile çapraşık dişlerin düzeltilmesi için uygulanan ve dijital olarak tasarlanan telsiz ortodontik tedavi türüne Invisalign denilmektedir. Dişlerin hareket edilmesi istenen pozisyona göre 3 boyutlu tarama yöntemi ile seri şeklinde invisalign plakları üretilir. Bu plaklar 15 gün boyunca takılır ve sonrasında diğer plağa geçilir. Böylece dişlerin istenen yöne hareketi sağlanır.

Invisalign (Şeffaf Plak) Tedavisinde Yaş Sınırlaması Var Mıdır?

Standart ortodontik tedaviye benzer şekilde Invisalgn de hem erişkinlere hem de genç ve çocuklara uygulanabilir. Ancak Invisalign tedavisinin uygulanıp uygulanamayacağı hususunun Doktor tarafından değerlendirilmesi gerekmektedir.

Çocuklarda Invisalgn tedavisine başlanılabilmesi için bütün süt dişlerinin düşmüş ve en azından ikinci büyük azı dişlerinin kısmi olarak sürmüş olması gerekmektedir. Söz konusu durumlar ortalama 13-14 yaş civarında gerçekleşmektedir.

Invisalign (Şeffaf Plak) Tedavisi Neden Tercih Edilmektedir?

Bu tedavi yönteminde diş teli kullanılmadığından kişinin ortodontik tedavisi gördüğü belli olmadığından daha fazla tercih edilmektedir. Genel olarak tercih sebeplerini ve avantajlarını aşağıdaki şekilde sayabiliriz.

- Plaklar yumuşak maddeden yapıldığı için diş ve diş etlerini rahatsız etmez.

- Plaklar yemek yerken, bir şey içerken ya da diş fırçalarken kolayca çıkartabilir.

- Invisalign günlük yaşamı olumsuz anlamda etkilemez.

- Invisalign ağızda neredeyse hiç görünmez.

Invisalign (Şeffaf Plak) Tedavisi Ne Kadar Sürüyor?

Standart ortodontik tedaviler gibi Invisalign de bir yıl kadar sürebilmektedir. Invisalign tedavisinde başlangıçta tedavinizin sonu belli olması bir avantajdır. Aylık kontrol randevuları oluşturulmakta, her kontrolde hastaya iki adet yeni şeffaf plak teslim edilmektedir. Bahse konu plakların 15 günde bir değiştirilmesi gerekmektedir. Yapılacak analize göre plak sayısına bağlı olarak tedavi süresi belirlenmektedir.

Hafif ve orta çapraşıklıklarda invisalign tedavi süresi normal ortodontik tedavi süresine göre nispeten daha kısa olabilmektedir.

Invisalign (Şeffaf) Plakların Bakımı Nasıl Yapılır?

Invisalign plaklarının ılık su ile günde iki kez temizlenmesi gerekmektedir. Böylece hem ağız ve diş sağlığı hem de plakların kullanım ömrünün uzatılması sağlanmış olacaktır.

Invisalign (Şeffaf) Plakları Gün İçinde Ne Kadar Süre İle Takmam Gerekir?

Şeffaf plakları günde ortalama 20 saat takılmalıdır. Sadece yemek yerken çıkartılması tavsiye edilmektedir. Bunun dışında çay gibi çok sıcak şeyler içilirken plakların çıkarılması plakların deforme olmasını önler.

Ağzımda Plak Varken Rahat Konuşabilecek Miyim?

Plakların yerleştirilmesinden sonra hastalarımızın 1-2 günlük alışma dönemi içinde konuşma ile ilgili sıkıntılar yaşaması, bu süreden sonra ise normal hayatına geçmesi tecrübe edilmektedir.