Tedavi Detay

Periodontoloji ( Dişeti Hastalıkları)

Periodonti Nedir?

Dişleri çevreleyen sert ve yumuşak dokuların klinik ve mikroskopik yapısını inceleyen, bu dokuları etkileyen hastalıkları teşhis eden, tedavilerini uygulayan ve sonrasında kazanılan sağlığın idamesini sağlayan diş hekimliği dalıdır.

Dişeti Hastalıklarının Belirtileri Nelerdir?

Sağlıklı dişeti açık pembe renkte görünmektedir. Ayrıca sert bir yapısı olup dişi sıkı bir şekilde sarar. Tam tersine sağlıksız yapıda ise dişeti kızarık görünür. Yumuşak bir kıvamı olup yüzeyi parlak ve şişmiştir.

Dişeti hastalığının en açık belirtileri; dişetlerinin kanaması, kırmızı, şiş ve hassas dişetleri, dişlerden kolay ayrılabilen uzaklaşan dişetleri, dişler ve dişetleri arasında iltihabi akıntı, sallanan ve giderek birbirinden uzaklaşan dişler, sürekli kötü ağız kokusudur.

Dişeti Hastalıklarına Neden Olan Faktörler Nelerdir?

Dişlerin ve dişetlerinin ortak düşmanı olan bakteri plağı, dişler üzerinde birikerek diş çürüklerine ve dişeti hastalıklarına yol açan yapışkan ve renksiz bir mikrop tabakasıdır. Dişlerde çapraşıklık, çürükler, kötü yapılmış dolgular ve protezler, sigara kullanımı, diş sıkma ve diş gıcırdatma, çok set fırçalarla diş fırçalama, genetik sorunlar, ağızdan solunum ve ağız kuruluğu gibi faktörler mikrobiyal dental plak birikimini arttırırlar.

Diş Etlerindeki Kanama Bir Hastalığın Habercisi Midir?

Dişetinde fırçalama anında veya normal zamanlarda kanama olması dişetlerinin güçsüzleştiğini ve önemli bir hastalığının başlangıcında olunduğunu gösterir. Bu durumda vakit kaybetmeden doktorunuza başvurulması tavsiye edilir.

Dişeti Hastalıkları Nelere Yol Açar?

Dişetlerindeki rahatsızlıklar gülüş estetiğini bozmaktadır. Görünümle ilgili bozukluklar kişinin psikolojik durumunu olumsuz etkilemektedir.

Dişetinin çekilmesi sonrasında kök yüzeyi açığa çıkarak görünür hale gelir. Bu durumda özellikle sıcak ve soğuk gıdaların tüketiminde kişilerin şiddetli bir acı hissi ortaya çıkar ve diş kökü çürümeye yatkın hale gelir. Böylece diş kaybının oluşması söz konusu olur.

Dişeti çekilmeleri ile bakterilerin yerleşeceği ve diş plaklarının oluşabileceği yer artar ve bu birikintiler ağız kokularına ve ağızda kötü tatların oluşumuna neden olur.

Dişeti çekilmeleri sonucunda dişlerin tutunduğu alveol kemik de zaman içinde kaybedilir. Buna bağlı olarak dişler sallanmaya başlar ve ilerleyen dönemlerde dişlerin tutunacağı yeterli doku kalmadığında dişlerin kaybedilmesi riski oluşur.

Periodontide Hangi Tedaviler Uygulanır?

Dişeti hastalığının  seviyesine bağlı olarak dişeti uzmanı; diş temizliğinin yanı sıra küretaj ve kök yüzeyi düzleştirilmesi işlemi önerilebilir. Özel dental aletler kullanılarak plak ve diş taşları dişeti cebinden uzaklaştırılır. Daha sonra kök yüzeyleri düzleştirerek dişetinin dişe sıkı bir şekilde yapışması sağlanır.

Bu tedavinin yeterli olmadığı durumlarda cerrahi operasyonlarının yapılması da gündeme gelmektedir. Cerrahi müdahale ile kök yüzeylerinin düzleştirilmesi, iltihaplı dokuların alınması ve dişetlerine verilmesidir.

Periodontal Hastalıklarda Erken Teşhis Mümkün Müdür?

Dişeti hastalıklarının erken teşhisi mümkündür. Hekiminiz tarafından yapılacak dişeti cebi ölçümleri ve röntgen uygulamalarıyla kemik kaybı gözlemlenerek hastalıklar erken teşhis edilebilmektedir.

Dişeti Hastalıkları İlaçlarla İyileşir Mi?

Dişeti hastalıkları kendi kendine, antibiyotik, gargara, vitamin gibi tedavilerle iyileşmez. Mutlaka bir dişeti uzmanı tarafından tedavi edilmesi gerekir. Erken dönemde teşhis edilmesi dişetleri kadar dişlerin de sağlığını koruyacaktır. Bu hastalıklar zamanında tedavi edilmediğinde, çene kemiğinin erimesine ve dişlerin sallanarak kaybına yol açmaktadır. Genellikle herhangi bir ağrı ile seyretmediğinden, halen çağımızda görülen en sık diş kaybetme nedenlerinden biridir.

Dişeti Hastalıklarından Korunmak İçin Neler Yapılmalıdır?

Genel sağlığımız açısından; periodontal hastalığın büyüklüğü ve şiddetinin önemli bir risk faktörü olduğu artan bilimsel kanıtlarla desteklenmektedir. Dişeti hastalığını önlemek aşağıdaki hususlara dikkat edilmesi tavsiye edilmektedir.

- Günde en az iki kere dişlerin fırçalanması,

- Özellikle gece yatmadan önce en az bir kere diş ipi kullanılması,

- Altı ayda bir düzenli muayene yaptırılması,

- Diş yüzeyine yapışan yiyeceklerin tüketiminden uzak durulması,

- A ve C vitamini içeren yiyeceklerin tüketilmesi.